Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden
Van: Administratiekantoor van den Aker
Industrieweg 12
5262 GJ Vught
Hierna te noemen opdrachtnemer.
Artikel 1. Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn, tenzij anders overeengekomen, van toepassing op alle offertes en overeenkomsten van of met Administratiekantoor van den Aker en alle daarmee verband houdende handelingen zowel van voorbereidende als uitvoerende aard.
- Indien één of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtnemer en opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
- De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de gewezen.
Artikel 2. Aanbieding en acceptatie
- Alle offertes en prijsopgaven die door of vanwege Administratiekantoor van den Aker gedaan zijn. Zijn vrijblijvend zowel wat prijs als inhoud betreft en vervallen na 30 dagen, tenzij anders is bepaald.
- Een overeenkomst komt tot stand op het moment dat de door de opdrachtgeven voor akkoord getekende offerte of contract door Administratiekantoor van den Aker is ontvangen en geaccepteerd.
- De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd tenzij uit de inhoud, aard of strekking van de verleende opdracht voortvloeit dat deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.
Artikel 3. Duur en beëindiging
- Een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan door partijen worden beëindigd door schriftelijke mededeling aan de wederpartij met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden.
- Administratiekantoor van den Aker heeft het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst met onmiddellijke ingang te beëindiging indien opdrachtgeven in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft aangevraagd of verkregen of anderszins het vrije beheer over het vermogen heeft verloren. Opdrachtgever heeft alsdan geen recht op enige schadevergoeding.
Artikel 4. Wijziging van de overeenkomst
- Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen in onderling overleg de overeenkomst overeenkomstig aanpassen.
- Indien een vast honorarium is overeengekomen zal opdrachtnemer daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
- In afwijking van lid 2 zal opdrachtnemer geen meerkosten in rekening kunnen brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan gebruiker kunnen worden toegerekend.
Artikel 5. Uitvoering van de opdracht
- De opdrachtnemer zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
- Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke perso(o)n(en) de verleende opdracht wordt uitgevoerd, doch neemt daarbij de door opdrachtgever kenbaar gemaakte wensen zoveel mogelijk in acht.
- Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft opdrachtnemer het recht op bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
- De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan de opdrachtnemer worden verstrekt.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat opdrachtnemer is uitgegaan van de door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.
- Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit geen fatale termijn, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
- Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en welke aan opdrachtgever toerekenbaar is.
Artikel 6. Geheimhouding
- Opdrachtnemer is gehouden tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie.
Artikel 7. Honorarium
- Partijen kunnen, bij het tot stand komen van de overeenkomst, een vast honorarium overeenkomen.
- Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van opdrachtnemer, geldende tot 1 januari van eerstvolgende jaar.
- De opdrachtnemer is gerechtigd tot verhoging van het honorarium of uurtarief per 1 januari van elk jaar.
- De bedragen in de offertes en/of overeenkomsten zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege.
- Indien er sprake is van een vast honorarium dan zal dat honorarium slechts betrekking hebben op de in de overeenkomst genoemde werkzaamheden en diensten. Eventuele werkzaamheden en diensten die in aanvulling of wijziging daarop in opdracht van de opdrachtgever door opdrachtnemer worden uitgevoerd zullen aan opdrachtgever in rekening worden gebracht.
- Indien in de offerte een “richtprijs ”is opgenomen, dan geeft het vermelde bedrag niet meer aan dan een vrijblijvende schatting van de kosten.
Artikel 8. Betalingsvoorwaarden
- Facturering vindt eenmaal per maand plaats tenzij anders overeengekomen is.
- Facturen dienen uiterlijk binnen 14 dagen na factuur datum te zijn voldaan inclusief BTW en op de door opdrachtnemer aan te wijzen bankrekening. Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen de termijn van 14 dagen dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is in welk geval de wettelijke rente geld. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige bedrag. Indien opdrachtnemer zijn vordering op opdrachtgever ter incasso uit handen geeft dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening, gerechtelijke of buitengerechtelijke, voor rekening van opdrachtgever.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
- Opdrachtgever dient eventuele bezwaar aan tegen de factuur van opdrachtnemer binnen twee weken na factuurdatum aan opdrachtnemer schriftelijk kenbaar te maken, bij gebreke waarvan opdrachtgever geacht wordt in te hebben gestemd met de hoogte van het factuurbedrag. Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichtingen niet op.
Artikel 9. Eigendomsvoorbehoud
- De intellectuele eigendomsrechten op het door opdrachtnemer vervaardigde materiaal, daaronder eventuele elektronische bestanden, berusten bij Administratiekantoor van den Aker.
- Rechten worden aan opdrachtgever steeds verleend of, in het voorkomende geval, overgedragen onder de voorwaarde dat opdrachtgever de daarvoor overeengekomen vergoedingen tijdig en volledig betaalt.
- Indien de overeenkomst wordt beëindigd zonder inachtneming van artikel 3 lid 1 van de algemene voorwaarden behoud opdrachtnemer zich het recht voor om het vervaardigde materiaal waaronder elektronische bestanden niet over te dragen.
- Het is opdrachtgever niet toegestaan de verstrekte materialen waaronder elektronische bestanden aan derden ter hand te stellen, anders dan ter inwinning van een deskundig oordeel omtrent de werkzaamheden van opdrachtnemer.
Artikel 10. Aansprakelijkheid
- Indien opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
- Voor zover opdrachtnemer bij zijn activiteiten afhankelijk is van de medewerking, diensten en leveranties van derden, kan opdrachtnemer op geen enkele manier aansprakelijk gesteld worden voor welke schade dan ook voortkomend uit deze relaties met opdrachtnemer of het verbreken ervan ongeacht of deze schade ontstaat of zichtbaar wordt gedurende de relatie met opdrachtnemer.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van onvolkomenheden of tekortkomingen in apparatuur of programmatuur die is vervaardigd door anderen dan opdrachtnemer.
- Indien opdrachtnemer aansprakelijk is voor directe schade, dan is die aansprakelijkheid beperkt tot maximaal tweemaal het declaratiebedrag. De aansprakelijkheid is te allen tijde beperkt tot maximaal het bedrag van de door de assuradeur van opdrachtnemer in het voorkomende geval te verstrekken uitkering.
- Onder directe schade wordt verstaan:
- De redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden
- De eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van de opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan opdrachtnemer toegerekend kan worden
- Redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover opdrachtgever aantoont dat de kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
- De in deze voorwaarde opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid voor directe schade gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van opdrachtnemer of zijn ondergeschikten.
Artikel 11. Verjaring
- Alle rechtsvorderingen van opdrachtgever uit hoofde van een aan deze voorwaarden onderworpen overeenkomst, verjaren na verloop van een jaar, te rekenen vanaf de dag waarop de dienstverlening formeel is beëindigd. De diensten worden geacht te zijn beëindigd per de datum van de schriftelijke opzegging volgens artikel 3 van deze voorwaarden of de datum waarop de laatste factuur is verstuurd.
Artikel 12. Wijziging van de voorwaarden
- Opdrachtnemer is bevoegd wijzigingen en/of aanvullingen in deze voorwaarden aan te brengen en zal opdrachtgever hiervan binnen redelijke termijn hiervan op de hoogte stellen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerking treden.
Artikel 13. Geschillen en toepasselijk recht
- Op alle onder deze voorwaarden gedane offertes en gesloten overeenkomsten is bij uitsluiting het Nederlands recht van toepassing.
- Alle geschillen direct of indirect uit de overeenkomst voortvloeiende of daarmee verband houdend, kunnen uitsluitend bij de bevoegde rechter in de woonplaats van de opdrachtnemer aanhangig worden gemaakt.
Artikel 14. Uitleg en vindplaats van de voorwaarden
1, Ingeval van uitleg van de inhoud en strekking van deze algemene voorwaarden, is de Nederlandse tekst daarvan steeds bepalend.
- Van toepassing is steeds de versie zoals die gold ten tijde van het totstandkoming van de overeenkomst